مجوسیان یا مغان چه کسانی بودند؟

https://christnetwork.net/wp-content/uploads/2017/08/74686.jpg

موضوع مجوسیان ارتباط تنگاتنگی با سنت های میلاد مسیح دارد. واقعاً کمتر کسی وجود دارد که تصاویر پرستش سه مرد مجوسی به همراه شبانان در بیت لحم در آخوری که عیسی در آن به دنیا آمده را ندیده باشد. ولی آیا این سنت ها صحیح هستند؟ مجوسیان که بودند؟ آیا واقعاً سه نفر بودند؟ از کجا آمده بودند؟ آنها در کجا با مسیح ملاقات کردند؟ کتاب مقدس درباره آنها چه می گوید؟

مجوسیان که بودند و چند نفر بودند؟

در کتاب مقدس به اسامی این مجوسیان اشاره ای نشده است. پس هر اسمی که به عنوان اسامی مجوسیان شنیده اید، چیزی جز سنت نیستند.

 درباره تعدادشان باید گفت که اگرچه کتاب مقدس می گوید که آنها سه هدیه طلا، کندر و مر (متی 2:21) آوردند، اما هیچ کجا نمی گوید که آنها سه نفر بودند.تنها اشاره ای که در کتاب مقدس شده این است که آنها بیش از یک نفر بودند ( مجوسیان، جمع مجوس به معنای ستاره شناس و فرد حکیم و داناست). حال اینکه چند نفر بودند را ما نمی دانیم و کتاب مقدس هم چیزی در این مورد نمی گوید. اما پیداست که حداقل بیش از دو یا سه نفر بوده اند. زیرا سفر بدین طول و درازی به بیت لحم در آن زمان ها معمولاً توسط کاروان های بزرگ انجام می شده تا امنیت سفر بیشتر باشد.

در مورد هویت این مجوسیان هم، در اصل یونانی کتاب مقدس در متی 2:1 برای مجوسیان از واژه “مگوس” استفاده شده است. این واژه در یونانی همانند فارسی به افرادی اتلاق می شد که عضوی از طبقه روحانیون و حکیمان در میان پارسی ها، مادی ها و بابلی ها بودند و به کار های ستاره شناسی، طالع بینی و سحر و جادو مشغول بودند . ترجمه باستانی عهد عتیق در کتاب دانیال همین واژه را به کار برده است (دانیال 2: 12، 18، 24، 27، 5: 7-8) پس وقتی که مثلاً در کتاب دانیال 5:11 می گوید دانیال “رئیس مجوسیان” شد یعنی او رئیس طبقه دانایان و حکیمان شد. این واژه به غیر از این معنا، معنای جادوگر و یا ساحر را هم می دهد ( اعمال 13: 6، 8). اما در موضوع مورد بحث ما مشخص است که مجوسیانی که به دیدار مسیح آمدند از طبقه نخست جامعه یعنی حکما و علما بودند( زیرا یک جادوگر به هیچ وجه پسر خدا را پرستش نمی کند).

آیا مجوسیان زمان تولد عیسی در آنجا حاضر بودند؟

همه ما در طول ایام کریسمس تصاویری از مجوسیان و شبانان را دیده ایم که در حال پرستش عیسی نوزاد در آخوری هستند. هرچقدر هم این سنت وارد فرهنگ عام شده باشد باز این تصویر واقعیت چیزی که اتفاق افتاد نیست. اولین جایی که درباره ملاقات مجوسیان با عیسی نوزاد می خوانیم در متی 2: 1 است. در آنجا می خوانیم:

متی 2: 1
” چون عيسي در دوران سلطنت هيروديسِ پادشاه، در بيت‌لِحِمِ يهوديه به دنيا آمد، چند مجوس از مشرق زمين به اورشليم آمدند “

طبق این متن، مجوسیان پس از تولد عیسی به اورشلیم رسیدند. بنابراین اینکه آنها در اورشلیم ماندند و رویداد های متی 2: 2-9 را انجام دادند (و پرسيدند: کجاست آن مولود که پادشاه يهود است؟ زيرا ستاره او را در مشرق ديده‌ايم و براي سجده او آمده‌ايم. چون اين خبر به گوش هيروديسِ پادشاه رسيد، او و تمامي اورشليم با وي مضطرب شدند. هيروديس همه سران کاهنان و علماي دينِ قوم را فراخواند و از آنها پرسيد: مسيح کجا بايد زاده شود؟ پاسخ دادند: در بيت‌لِحِمِ يهوديه، زيرا نبي در اين‌‌باره چنين نوشته است: اي بيت‌لِحِم که در سرزمين يهودايي، تو در ميان فرمانروايان يهودا به‌هيچ‌روي کمترين نيستي، زيرا از تو فرمانروايي ظهور خواهد کرد که قوم من، اسرائيل، را شباني خواهد نمود. پس هيروديس مُغان را در نهان نزد خود فراخواند و زمانِ دقيقِ ظهور ستاره را از ايشان جويا شد. سپس آنان را به بيت‌لِحِم روانه کرد) نشان می دهد که آنها آنطور که سنت ها می گویند در همان شب تولد عیسی نزد او نرفتند. به علاوه، متی 2: 11 می گوید:

متی 2: 11
” چون [مجوسیان] به خانه در‌‌آمدند و کودک را با مادرش مريم ديدند، روي بر زمين نهاده، آن کودک را سجده نمودند. سپس صندوقچه‌هاي خود را گشودند و هديه‌هايي از طلا و کندر و مُر به وي پيشکش کردند. “

همانطور که می بینید، مجوسیان وقتی به بیت لحم رسیدند عیسی را در آخور ملاقات نکردند. بلکه آیه می گوید که آنها به خانه ای رفتند. یعنی جایی که مریم و یوسف معمولاً و به طرزی عادی زندگی می کردند. پس مشخص است که آن شب، شب تولد عیسی نبوده، بلکه پس از تولدش بوده است (متی 2: 1). پس می توان نتیجه گرفت که یوسف و مریم پس از تولد عیسی در بیت لحم در همانجا در خانه ای ساکن شدند.

به علاوه، همانطور که متی در 2:11 می گوید وقتی مجوسیان به بیت لحم رسیدند عیسی دیگر نوزاد نبود. بلکه یک کودک خردسال بود. متی 2: 16-18 درباره سن عیسی موقع ملاقات مجوسیان می گوید که هیرودیس پس اینکه فهمید مجوسیان او را فریب داده اند و به او گزارش نداده اند، چنین دستور داد:

متی 2: 16-18
” چون هيروديس دريافت که مُغان فريبش داده‌اند، سخت بر‌‌آشفت و دستور داد تا در بيت‌لِحِم و اطراف آن همه پسران دو ساله و کمتر را، مطابق با زماني که از مُغان تحقيق کرده بود، بکشند. آنگاه آنچه به زبان اِرِمياي نبي گفته شده بود، به حقيقت پيوست که: صدايي از رامه به گوش مي‌رسد، صداي شيون و زاري و ماتمي عظيم. راحيل براي فرزندانش مي‌گريد و تسلي نمي‌يابد، زيرا که ديگر نيستند. “

در اینجا مهم است که تأکید کنیم که طبق این آیه، هیرودیس بر اساس زمانی که از مجوسیان قول همکاری گرفته بود، محدودیتی سنی برای کشتن فرزندان پسر قرار می دهد: دو سال و یا کمتر. هیرودیس در متی 2:7 طی بازجویی خود از مجوسیان، از آنها زمان دقیق ظهور ستاره را خواست و از روی همین زمانی که آنها به او دادند هم سن عیسی را حدس زد. پس، اگر عیسی در زمان ظهور ستاره اش در “مشرق زمین” به دنیا آمده باشد، می توان نتیجه گرفت که زمان ملاقات مجوسیان با عیسی ممکن است بیش از دو سال هم طول کشیده باشد. زیرا از مشرق زمین تا بیت لحم زمان بسیار لازم بوده تا مجوسیان خود را به آنجا برسانند.

نتیجه گیری:

 آ ) کتاب مقدس در هیچ کجا نمی گوید که مجوسیان سه نفر بودند و یا نام آنها را بیان نمی کند.

ب ) مجوسیان، افراد فرهیخته ای بودند که از مشرق زمین آمده بودند.

پ ) مجوسیان عیسی را در شب تولدش ملاقات نکردند. طبق کتاب مقدس، وقتی آنها عیسی را دیدند، او نوزادی در آخور خوابیده نبود. بلکه خردسالی بود که در خانه ای زندگی می کرد و ممکن است که حتی سنش بیش از 2 سال بوده باشد.

 

سه نفر مغ (مردان دانشمند و موبدان زرتشتی ) وقتی از شرق به به دنبال ستاره ای که نوید تولد مسیح را می داد به سمت اورشلیم امدند

طلا – کندر و مر Myrrh

چرا باید ایرانیان زرتشتی به نوزاد تازه متولد شده طلا کندر و مر بدهند ؟

پیش از آنکه سپیده بَردمد، و سایه‌ها دامن بَرکِشند، من به کوهِ مُر خواهم رفت و به تپۀ کُندُر-غزل غزل‌ها 4:6 (NMV)

در غزل عزل های کندر محل وصال و  محل دیدار محبوب و محبوبه

بر هر ردیف، کُندرِ ناب بگذار، تا به همراهِ نان، به عنوان یادگاری و هدیۀ اختصاصی به خداوند تقدیم شود. لاویان 24:7 (NMV) –  لاویان 2:15 بر آن روغن بریز و کُندُر بگذار. این است هدیۀ آردی.

پر از سُنبل و زعفران، نی و دارچین و انواع کُندُر، و مُر و عود و دل‌انگیزترین عطریات! – غزل غزل‌ها 4:14 (NMV)

انبوه شترانْ سرزمین تو را خواهد پوشانید، یعنی شتران مِدیان و عِفَه. اهل صَبا جملگی آمده، طلا و کُندُر با خود خواهند آورد، و ستایش خداوندرا مژده خواهند داد – اِشعیا 60:6 (NMV)

https://christnetwork.net/wp-content/uploads/2017/08/wijzen_mantegna_grt.jpg
 The Adoration of the Galleria degli Uffizi

 

نوشته ادامه دارد …

درباره‌ی Saber Amiri

هان بر در ایستاده می‌کوبم کسی اگر صدای مرا بشنود و در به رویم بگشاید به درون آمده و با او هم‌سفره خواهم شد و او با من . [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *