متون مقدس مسیحیت

Annunciation by Leonardo da Vinci

مسیحیان بر این عقیده‌اند که عیسی مسیح پسر خداست، یعنی پسر خدا، کاملا انسانی و کاملا الهی و با ایمان ورزیدن به او و پیروی از تعالیم او می‌توانند زندگی ابدی را به میراث برند.
مسیحیت چگونه ﺁغاز شد؟

مسیحیت، ﺁغاز تولد معجزه‌ﺁسا، خدمت بزرگسال، مرگ و رستاخیز عیسی ناصری، معروف به عیسی مسیح را دنبال می‌کند. بیش از ۲۰۰۰ سال پیش در فلسطین ( اسرائیل امروز) عیسی در خانواده‌ای یهودی فروتن متولد شد. مادرش یک زن روستایی جوان به نام مری بود.

مسیحیان بر این باورند که پدرش روح‌القدس خدا بود و عیسی را هم انسانی و هم کاملا الهی ساخت. اولین پیروان او به این نتیجه رسیدند که او مسیح یا پیام‌ﺁور خدا است که قوم خدا را از بردگی، گناه و مرگ ﺁزاد می‌کند. خدا پسرش عیسی را به شکل انسان فرستاد تا مردم خدا را بهتر بشناسند.

عیسی زندگی و درد و رنج انسان‌ها را تجربه کرد. عیسی بیماران را شفا می‌داد و داستان‌ها و مثل‌ها را نقل می‌کرد و موعظه‌هایی را انجام می‌داد که خدا می‌خواست انسان‌ها انجام دهند؛ موعظه‌هایی که خدا می‌خواست انجام دهند. عیسی از خود نمونه‌ای به جا گذاشت. عیسی با محبت و بخشندگی خود دیگران را تعلیم داد تا محبت و بخشش داشته باشند، به خصوص به کسانی که در جامعه طرد شده محسوب می‌شدند. این رسالهٔ اصلی تعالیم عیسی است.

عیسی طی خدمت بزرگسالانهٔ خود، پیروان وفادارانه‌ای به رهبری دوازده شاگرد خود بنا کرد. اما عیسی همچنین در میان رهبران مذهبی و سیاسی زمان خود دشمنانی به وجود ﺁورد. در پایان، این رهبران قدرتمند چنان از رشد و گسترش عیسی در خطر بودند که والی رومی عیسی را به مرگ محکوم کرد و او را به صلیب کشید. روز سوم پس از مرگ عیسی، شاگردانش مقبره‌ای خالی یافتند و دریافتند که او از مردگان رستاخیز یافته است. مسیحیان بر این عقیده‌اند که قربانی دردناک زندگی عیسی بر روی صلیب نشان می‌دهد که خدا تا چه حد قوم خدا را دوست دارد. عیسی با جان خود بهای گناهان دنیا را پرداخت.

مسیحیان بر این عقیده‌اند که با بزرگ کردن عیسی از مردگان، خدا نشان داد که پیام محبت و بخشش عیسی بسیار پرقدرت‌تر از مرگ است و ایمان به عیسی و پیروی از شیوهٔ زندگی و تعلیم او، زندگی ابدی را پس از مرگ به همراه خواهد داشت. رستاخیز (که از مردگان برمی‌خیزد) نشانه‌ای است از نجات خدا که به تمامی قوم‌ها داده می‌شود.

پیروان عیسی پس از رستاخیزش، پیام او را در سراسر جهان پخش کردند و کلیسای مسیحی را بنا نمودند. امروزه حدود دو میلیارد مسیحی در سراسر جهان زندگی می‌کنند.
مسیحیان چه اعتقادی دارند؟

مسیحیان بر این عقیده‌اند که عیسی مسیح پسر خداست، یعنی پسر خدا، کاملا انسانی و کاملا الهی و با ایمان ورزیدن به او و پیروی از تعالیم او می‌توانند زندگی ابدی را به میراث برند. مسیحیان بر این باورند که عیسی برای انسان‌ها مرد، خدا او را از مردگان برخیزانید، و عیسی در پایان دنیا باز خواهد گشت. به علاوه، مسیحیان به تثلیث یا سه بخش خدا اعتقاد دارند: خدا، پدر یا خالق، پسر یا نجات‌دهنده، و روح‌القدس یا تقدس‌دهنده. روح‌القدس حضور خدا در جهان است.
اساس تعالیم عیسی در خلاصه‌ای از شریعت یهودی بود که با ﺁن بزرگ شده بود:

خدا رو با تمام وجود، روح و ذهنت دوست داشته باش
همسایه ات رو مثل خودت دوست داشته باش
مسیحیان همچنین می‌خواهند از ده فرمان خدا که به موسی داده بود پیروی کنند و به اسرائیلیان بدهند:
پرستش خدای دیگه ای جز من برای پرستش تمثال‌ها نسازید.
از نام خدا سوءاستفاده نکنید.
روز سبت (یکشنبه، برای مسیحیان) را گرامی بدارید.
مقدس نگهش دار
به پدر و مادرت احترام بذار
قتل نکن
زنا نکنید.
دزدی نکن
هیچ کس را به دروغ متهم نکنید.
درباره بقیه دروغ نگو
به اموال دیگران حسادت نکنید.

متون مقدس مسیحیت چیست؟

متن مقدس مسیحیت کتاب مقدس است. کتاب مقدس مسیحی دو قسمت دارد: عهد عتیق که در اصل متون عبرانی زمان عیسی است؛ و عهد جدید که حاوی نوشته‌هایی در مورد عیسی مسیح و در مورد کلیسای اولیه است. چهار انجیل (کلمه‌ای که به معنی “بشارت” است) در عهد جدید، شرح زندگی و تعلیم عیسی در مورد مرگ و رستاخیز او می‌باشند. عهد جدید همچنین شامل اعمال رسولان می‌باشد که رشد زودهنگام کلیسای مسیحی را توصیف می‌کنند؛ نامه‌های پولس و دیگر رهبران مهم کلیسا؛ نامه به عبرانیان؛ و کتاب مکاشفه. در عهد جدید ﺁمده است که نجات از طریق ایمان به مرگ و رستاخیز عیسی مسیح و پیروی از تعالیم او میسر می‌شود. این کتاب تعلیم می‌دهد که نجات هدیه‌ای است که خدا از طریق عیسی مسیح به همهٔ انسان‌ها عطا می‌کند.
چرا این همه مسیحی وجود دارد؟

مسیحیت از ابتدا با گروهی کوچک از پیروان عیسی در سراسر جهان گسترش یافته است. امروزه، دو میلیارد انسان این کار را انجام می دهند. مسیحیان نیز همچون هر گروه بزرگی، طی قرن‌ها، تفسیرهای گوناگون، اختلافات و کشمکش‌های بسیاری را برای کسب قدرت تجربه کرده‌اند. این‌ها به رشد شاخه‌های مختلف مسیحیت انجامیده است که زندگی، مرگ و رستاخیز عیسی را به طرق مختلف تفسیر می‌کنند. سه جریان اصلی مسیحیت وجود دارد: ارتدوکس، پروتستان و کاتولیک رومی

درباره‌ی Amir Gh

همچنین ببینید

افکار نسنجیده

افکار نسنجیده این مزمور نه تنها در نظر گرفته شده است، بلکه می‌گوید: “غزل” با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *