باراباس که بود؟

https://christnetwork.net/wp-content/uploads/2016/06/pilate-asks-israel-jesus-or-barabbas-11.jpg

اسم او را بار ها شنیده و او را در فیلم زندگی عیسی دیده ایم. وقتی صحنه به صلیب کشیده شدن در این فیلم می رسد، او با عیسی در یک جا هستند. نامش باراباس است. باراباس یک جانی و متهم به شورش، قتل و دزدی بود. او یک قاتل بود. پطرس او را در اعمال 3: 14 چنین می خواند. جریمه اعمال او مرگ بود. اسم باراباس از دو بخش “بار” به معنای پسر و “اباس” به معنای پدر تشکیل شده است. او “پسر یک پدر” یعنی پسر یک شخص بود. او به همراه عیسی روبروی پیلاطس ایستاده اند. از یک سو یک بی گناه، عیسی مسیح پسر خدا ایستاده است. هیچ شرارتی در وی یافت نشد. او مدام نیکویی می کرد و مردم را شفا می داد. اما با این حال در صف اعدام قرار گرفته است. در سوی دیگر یک قاتل و جانی قرار دارد که به اعدام محکوم شده است. یکی از آنها مصلوب خواهد شد. تمامی دلایل برای مصلوب شدن باراباس مهیا است. صلیب پایان طبیعی اوست. اما بیایید آیات مربوط به این واقعه را در لوقا 23: 13-23 بخوانیم:

لوقا 23: 13-25
” پيلاطس سران کاهنان و بزرگان قوم و مردم را فرا‌خواند و به آنها گفت: اين مرد را به تهمت شوراندن مردم، نزد من آورديد. من در حضور شما او را آزمودم و هيچ دليلي بر صحت تهمتهاي شما نيافتم. نظر هيروديس نيز همين است، چه او را نزد ما باز فرستاده است. چنانکه مي‌بينيد، کاري نکرده که مستحق مرگ باشد.پس او را تازيانه مي‌زنم و آزاد مي‌کنم. در هر عيد، پيلاطس مي‌بايست يک زنداني را آزاد مي‌کرد. آنها يکصدا فرياد برآوردند: او را از ميان بردار و باراباس را براي ما آزاد کن! باراباس به‌سبب شورشي که در شهر واقع شده بود، و نيزبه‌سبب قتل، در زندان بود. پيلاطس که مي‌خواست عيسي را آزاد کند، ديگر بار با آنان سخن گفت. اما همچنان فرياد برآوردند: بر صليبش کن! برصليبش کن! سومين بار به آنها گفت: چرا؟ چه بدي کرده است؟ من که هيچ سببي براي کشتن او نيافتم. پس او را تازيانه مي‌زنم و آزاد مي‌کنم. اما آنان به فرياد بلند مصرانه خواستند بر صليب کشيده شود. سرانجام فريادشان غالب آمد و پيلاطس حکمي را که مي‌خواستند، صادر کرد. او مردي را که به‌سبب شورش و قتل در زندان بود و جمعيت خواهان آزادي‌اش بودند، رها کرد و عيسي را به ايشان سپرد تا به دلخواه خود با او رفتار کنند.”

https://christnetwork.net/wp-content/uploads/2017/08/barabbas-I-AM-1.jpg

عیسی سپرده شد که مصلوب شود و باراباس آزاد شد! بی گناه بجای گناهکار بر روی صلیب رفت. ولی به راستی باراباس کیست؟ به شما می گویم. من و شما هستیم. همه ما به جای شخص باراباس هستیم. همه ما “گناه کرده ایم و از جلال خدا محروم می باشیم” (رومیان 3: 23). همه ما محکوم شده بودیم. همه ما لایق مصلوب شدن بودیم. اما عیسی مسیح، بره بی گناه، بره خدا سر می رسد و جای باراباس را می گیرد. اکنون باراباس آزاد است. من و تو آزاد شده ایم و اکنون آزاد هستیم! ببینید کلام در افسسیان 2: 1-10 چه می گوید:

افسسیان 2: 1-10
” و امّا شما به‌‌سبب نافرمانيها و گناهان خود مرده بوديد، و زماني در آنها گام مي‌زديد، آنگاه که از روشهاي اين دنيا و از رئيس قدرت هوا پيروي مي‌کرديد، از همان روحي که هم‌اکنون در سرکشان عمل مي‌کند. ما نيز جملگي زماني در ميان ايشان مي‌زيستيم، و از هواي نفس خود پيروي مي‌کرديم و خواسته‌ها و افکار آن را به‌جا مي‌آورديم؛ ما نيز همچون ديگران، به‌‌طبع محکوم به غضب خدا بوديم. امّا خدايي که در رحمانيت دولتمند است، به‌‌خاطر محبت عظيم خود به ما، حتي زماني که در نافرمانيهاي خود مرده بوديم، ما را با مسيح زنده کرد – پس، از راه فيض نجات يافته‌ايد؛ و ما را با مسيح برخيزانيد و در جايهاي آسماني با مسيحْ عيسي نشانيد، تا در عصر آينده، فيض غني و بي‌مانند خود را در مسيحْ عيسي، به‌‌واسطه مهرباني خود نسبت به ما نشان دهد. زيرا به فيض و از راه ايمان نجات يافته‌ايد – و اين از خودتان نيست، بلکه عطاي خداست – و نه از اعمال، تا هيچ‌کس نتواند به خود ببالد. زيرا ساخته دست خداييم، و در مسيحْ عيسي آفريده شده‌ايم تا کارهاي نيک انجام دهيم، کارهايي که خدا از پيش مهيا کرد تا در آنها گام برداريم.”

ما در گناهان و خطایا مرده بودیم و خدا ما را در مسیح زنده کرد! زندگی تازه به ما داد! من ایمان دارم که خدا برناباس قاتل را در صحنه صلیب قرار داد تا محبت خود به ما را نشان دهد: زندگی برناباس با مرگ عیسی مسیح نجات پیدا کرد. او درست مانند من و شما که در گناهان و خطایایمان مرده بودیم، به پیشواز مرگ می رفت. صلیب برای او ساخته شده بود! اما با این حال جانش با قربانی شدن خداوند عیسی مسیح حفظ شد. اگر عیسی مسیح “تا به مرگ حتی مرگ بر صلیب” (فیلیپیان 2: 8) مطیع نشده بود، باراباس در آن روز مرده بود. به همین شکل، از طریق مطیع شدن عیسی مسیح و محبت پدر است که من و شما زنده شدیم و ایمان داریم که این زندگی در عیسی مسیح به عنوان خداوند و پسر خدا مهیا شده است. از فرزندان غضب تبدیل به فرزندان خدا شدیم.

غلاطیان 3: 26
” زيرا در مسيحْ عيسي، شما همه به‌‌واسطه ايمان، پسران خداييد.”

از بردگان گناه، تبدیل به اعضای پادشاهی پسر عزیز او شدیم:

کولسیان 1: 12-14
” پدر را شکر گوييد که شما را شايسته سهيم شدن در ميراث مقدّسان در قلمرو نور گردانيده است. زيرا ما را از قدرت تاريکي رهانيده و به پادشاهي پسر عزيزش منتقل ساخته است، که در او بازخريد شده‌ايم، يعني از آمرزش گناهان برخورداريم.”

نمی دانم چه بر سر باراباس افتاد. اما یک چیز را می دانم: دفعه بعد که آیات مربوط به صلیب را بخوانم و یا فیلمش را ببینم، خواهم دانست که من هم مانند او مرده در خطایا و گناهان بودم و به پیشواز صلیب می رفتم و درست مانند او به وسیله قربانی شدن عیسی مسیح آزاد و رها شدم. عیسی مسیح نه تنها به جای باراباس بلکه به جای ما نیز مصلوب شد.

درباره‌ی Amir Gh

همچنین ببینید

افکار نسنجیده

افکار نسنجیده این مزمور نه تنها در نظر گرفته شده است، بلکه می‌گوید: “غزل” با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *