در باب آیین مسیحیت

mystery_christmas_tree

عید های مسیحیت چیست؟

-سه عید مهم مسیحیان :1-عید پاک 2-عید صعود 3- عید پنطیکاست.
-روز تولد مسیح چه تاریخی است؟روز 25 دسامبر یا 6 ژانویه.
کریسمَس یا نوئل نام جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامیداشت زادروز مسیح برگزار میشود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان ، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری نیز آنرا در شامگاه روز ۲۴ دسامبر برگزار میکنند. همچنین اعضای بیشتر کلیساهای ارتودوکس در سراسر دنیا نیز روز بیست و پنجم دسامبر را به عنوان عید میلاد جشن میگیرند. برخی از مسیحیان ارتودوکس در روسیه، اوکراین، سرزمین مقدس (ناحیه تاریخی فلسطین) و دیگر مکانها، به سبب پیروی از گاهشماری یولیانی، جشن کریسمس را در روز ۷ ژانویه برپا میدارند. اعضای کلیسای ارامنه طبق سنت منحصر به فردی روز ششم ژانویه را به عنوان روز میلاد و همچنین روز غسل تعمید مسیح در یک روز جشن میگیرند.
-عید قیام چیست؟روزی است كه مسیحیان به مناسبت پیروزی مسیح بر مرگ و رستاخیز او از مردگان جشن می گیرند و تاریخ قیام مسیح چون از روی تقویم قمری تعیین شده است هر سال تغییر می كند.ولی در كل در ماه های آپریل و مارس است.
-عید پنطیكا چیست؟هفت هفته پس از قیام مسیح است و یادگار روزی كه روح القدس بر شاگردان مسیح نزول كرد.
-آیا عید سال نو یا ژانویه یك عید مسیحی است؟خیر یك عید ملی است.
-آئینهای مقدسی كه باید در كلیسا اجرا شوند چیست؟1-تعمید 2- مراسم عشای ربانی یا شام خداوند.
-عشای ربانی یا شام خداوند (شام آخر) چیست؟عشای ربانی،شامی است كه در شب قبل از مصلوب شدن مسیح(توسط مسیح و شاگردانش)خورده شد و در آن شب عیسی به شاگردان خود تكه نانی داد و به آنها گفت:این است بدن من و بعد به آنها شراب داد و گفت :این است خون من.عیسی نان و شراب را به نشانه ای از بدن و خون خود قرار داد كه برای گناهان ما مصلوب شد و دستور داد این آئین را به یاد او اجرا كنند.
-تعمید چیست؟تعمید علامت پاكی از گناهان (مردن در آب)و شروع یك زندگی جدید در مسیح(زنده شدن در مسیح )است.
-دو فرقه بزرگ مسیح را نام ببرید؟پروتستان و كاتولیك.
-هدف كلیسا چیست؟هدف كلیسا این است كه ایمانداران در معرفت خدا،ایمان و محبت رشد نمایند و با سایر ایمانداران دوستی و مشاركت داشته باشند.
-چرا روز یكشنبه برای مسیحیان مقدس است؟چون مسیح در روز یكشنبه از مردگان (مرگ) قیام كرد.
برخی مسیحیان در روز جمعه از خوردن چه چیزی اجتناب می كنند؟از خوردن گوشت.به مناسبت روزی كه مسیح مصلوب شد.
-عیسی مسیح در مورد غذاهای ناپاك و حلال چه فرموده است؟مسیح فرمود كه همه غذا ها پاك و حلال است و چیزی كه انسان را ناپاك می سازد آن غذایی نیست كه می خورد،بلكه آن ناپاكی شرارتی است كه از قلبش صادر می شود و او را نا پاك می كند و باعث زنا،دزدی،قتل،حسادت و غرور می گردد.
-مسیحیان چه مقدار از درآمد خود را به خداوند تقدیم می كنند؟یك دهم در آمد خود را.
-آیا طلاق در مسیحیت درست است؟خیر، زیرا مسیح فرمود:آنچه را كه خدا پیوست،انسان جدا نسازد.بنابراین طلاق به هر علتی غیر از خیانت (زنا )ممنوع می باشد.
-تمامی تعالیم مسیح درچه چیزی خلاصه
می شود؟محبت.
-قسمت دوم:
-قانون طلائی چیست؟ آنچراكه خواهید كه مردم با شما كنند،شما نیز با ایشان همچنان كنید.
-محبت چیست؟محبت روح مسیح است و هنگامیكه مسیح روح خود را در ما قرار می دهد در آن موقع می توانیم تمامی مردم حتی دشمان خود را مانند مسیح محبت كنیم.
-سه چیز(اصل) بزرگ كه پولس رسول(یكی از یاران نزدیك مسیح) به آنها اشاره
می كند چیست؟ ایمان،محبت و امید. و بزرگتر از همه محبت است.
-بعضی از نامها و صفات خداوند را نام ببرید.قادر مطلق،خداوند،شبان نیكو،پدر آسمانی،نجات دهنده،قدوس،عادل،زنده،متعال،پادشاه،داور و خالق ابدی.
-مبنای مسیحیت چیست؟(پدر ،پسر،روح القدس.)
-اشرف مخلوقات كیست؟انسان
-خدا به آدم و حوا چه فرمود؟خدا فرمود كه از میوه تمامی درختان باغ بخورند،به جز درخت معرفت نیك و بد،زیرا اگر بخورند خواهند مرد و آن درخت در وسط باغ عدن قرار داشت.
-عیسی در مورد دو حكم اعظم خداوند چه فرمود؟1-خدای خود را به همه دل و تمامی نفس و فكر خود محبت نما
2-همسایه خود را مثل خود محبت نما.
-آیا تمامی انبیا قدرت معجزه داشتند؟خیر نداشتند مانند یحیی تعمید دهنده.
-نام دو فرشته خداوند كه در كتاب نام برده شده است چیست؟میكائیل و جبرائیل.
-آیا همه انبیا كتاب داشتند؟خیر مانند ایلیا و یحیی.
-كدام فرشته به مریم مژده داد كه عیسی را خواهد زائید؟جبرائیل.
-كتاب مقدس چند قسمت دارد؟2 قسمت عهد قدیم و عهد جدید.
-انجیل عهد عتیق به چه چیزی اشاره دارد؟به پیمانی كه خدا توسط موسی با قوم خود بست.
-به چهار كتاب اول عهد جدید چه
می گویند؟انجیل.
-آخرین كتاب چه نام دارد؟مكاشفه كه رویاهای یوحنای رسول است.
-اولین كتاب چه نام دارد؟پیدایش
-دشمن خدا چه نام دارد؟ابلیس یا شیطان.
-كتاب مقدس از چند كتاب تشكیل شده است؟از 66 كتاب.(39 كتاب در عهد عتیق و 27 كتاب در عهد جدید)
عهد قدیم یعنی تورات و عهد جدید شامل انجیل عیسی مسیح میشود .
-جایی كه مسیح به صلیب كشیده شد چه نام دارد؟محلی به نام جمجمه كه به زبان عبری “جلجتا”نامیده می شود.
-مقصود از اینكه عیسی بره خداست یعنی چه؟زیرا عیسی برای گناهان بشر قربانی شد.
-عیسی در چه سنی خدمت خود را به خدا آغاز كرد؟در سن 30 سالگی.
-عیسی مسیح چند شاگرد داشت و نام آنها چیست؟ 12 شاگرد به نامهای:شمعون معروف به پطرس، متی باجگیر، اندریاس، یعقوب زبدی، یوحنا، فلیپس، برتولما، توما، یعقوب حلفی، لبی معروف به تدی، شمعون قا نوی و یهودا اصخریوطی.
-كسی كه به عیسی خیانت كرد چه نام داشت؟یكی از شاگردانش به نام یهودا اصخریوطی.
-كسی كه عیسی را 3 بار انكار كرد چه نام دارد؟پطرس
-جمعه الصلیب چیست؟روزی كه مسیح مصلوب شد در آن روز پرده هیكل دو نیم شد و خورشید گرفت.
-دو نفری كه با مسیح مصلوب شدند كه بودند؟آنها دزد بودند.یكی از آنها به وسیله ایمانش به مسیح به پردیس رفت.
در یوحنا باب (فصل)3 آیه 16 چه
می خوانیم؟ زیرا خدا جهان را آنقدر محبت نمود كه پسر یگانه خود را داد تا هر كه به او ایمان آورد هلاك نگردد،بلكه حیات جاودانی یابد.
رساله(نامه)اول یوحنا در مورد محبت مسیح چه می گوید؟ما محبت واقعی را از مسیح آموخته ایم،زیرا او جان خود را در راه ما داد تا ما نیز جان خود را در راه برادران خود بدهیم.
آ-یا یهودیان عهد جدید را از طرف خدا
می دانند؟خیر.
پولس چه كسي بوده است؟ اگر از عقايد او آگاه شويم، با توجّه به اينكه رسالههاي او در بين مسيحيان مورد قبول است، ميتوانيم ديد بازتري به مطالبي كه مسيحيان در حقيقت به آنها اعتقاد دارند پيدا كنيم. و اينكه چقدر اين مطالب با عقل همخواني دارد و روشنگر راه بشريّت هستند نيز قابل استخراج خواهد بود. پولس در لغت به معني كوچك ميباشد. نام اصلي او هم «شائول» يا «ساولوس» بوده است. وي فردي يهودي بوده است كه در تعقيب مسيحيان و آزار ايشان ميكوشيده است.[1] وي از موافقان قتل استيفان شهيد نيز بوده است.[2] امّا در راه دمشق كه براي دستگيري مسيحيان آن سامان عزيمت كرده بود نور عيسي مسيح را ديد و آواز آن را شنيد كه او را به خاطر كارهايش توبيخ نمود. وي كه بينائيش را در اين حادثه از دست داده بود به دستور عيسي مسيح به دمشق رفت و در آنجا توسّط شخصي به نام حنانيا بينائيش را بازيافت و از روحالقدس پر شد.

کلیسا یعنی چه ؟ یعنی جمع ایمانداران.
شما کدام فرق کلیسای هستید؟ پرتستان

به طور كلي مسيحيت به سه فرقة بزرگ: كاتوليك، ارتودوكس و پروتستان تقسيم شده كه فرقه هاي كوچك و زيادي نيز از آن ها منشعب شده است. مهم ترين فرقة موجود مسيحي، كاتوليك است كه در لغت يوناني به معناي “عمومي” است و كليساي كاتوليك به اين معنا شامل كليه شعبه های آیین مسيح مي‌‌ باشد و تحت رياست عاليه «پاپ» قرار دارد.

اساس كليساي كاتوليك عبارت است از : عموميّت ، قدمت، ألفت و اتّحاد. مراسم مذهبي كاتوليك ها ، شامل خطبه و ادعيه و نماز به زبان لاتين و گاه به زبان بومي است. تعداد فرايض مذهبي كاتوليك ها هفت تا است كه از سال 1160 ميلادي تا كنون رعايت مي‌ شود: 1ـ تعميد و نام گذاري كودكاني كه پدر و مادر آن ها مسيحي اند كه پس از تعميد، كشيش از خداوند حمايت كودك را مي‌ خواهد و براي او نامي انتخاب مي‌ كند. 2ـ تأييد ميثاق، يعني كساني كه در كودكي تعميد يافته اند، چون به سنّ بلوغ برسند، نزد كشيش مي‌ روند و به ايمان قلبي خود اعتراف مي‌ نمايند. 3ـ مراسم عشاي رباني كه مهم ترين مسئله است و تقديس نان و شرابي است كه به عقيدة خودشان حضرت عيسي در شب آخر حيات خود تناول كرد. 4ـ توبه و اقرار به گناهان كه مسيحيان كاتوليك طي تشريفاتي به گناهان خود اعتراف نموده و توبه مي‌كنند، ولي اين رسم نزد پروتستان ها معمول نيست. 5ـ ازدواج، مراسم ازدواج مرد و زن مسيحي بايد طبق تشريفات در كليسا و با حضور كشيش انجام گيرد. 6ـ سازمان روحاني كليسا ،از مقام پاپ گرفته تا پايين ترين مرتبه روحاني، بايد مورد احترام و قبول يك مسيحي كاتوليك باشد. 7ـ مسح محتضر يا بيماران در حال مرگ. يك كاتوليك بايد بيمار در حال جان دادن را با روغن زيتون مقدّس ،روغن مالي كند و كشيش بر او دعايي مخصوص مي‌ خواند. خلاصه اين كه مهم ترين و بزرگ ترين مذهب مسيحي (به لحاظ كميّت و نه كيفيّت) ،مذهب كاتوليك است كه پاپ پيشواي آن است. اما مذهب ارتودوكس كه در لغت به معناي سنّتي است ، توسط لوتر مارتين (1483 ـ 1546) مصلح ديني آلماني و پس از تجزيه امپراطوري روم به روم شرقي و غربي و وجود دو پايتخت رُم و قسطنطنيّه، به وجود آمد و كليساي شرق به ارتدوكس نام گرفت. قيام لوتر بر ضدّ كليساي كاتوليك و استبداد روحاني بر سر مسئله آمرزش گناهان از طرف كشيشان و پاپ بود؛ يعني رؤساي روحاني به دلخواه اشخاص را از كليسا اخراج و يا به اصطلاح تكفير مي‌‌ كردند و بعد براي آمرزش گناهان و ورود مجدّد به كليسا اين اشخاص ممكن بود گناهان خود را با پول بخرند، حتي پاپ دامنه آمرزش را به ارواحي كه در برزخ بودند، توسعه داد. لوتر خود اغلب بر ضدّ اين اعمال موعظه كرده بود اما آنچه او را به قيام بر ضدّ اين اوضاع بر انگيخت، اقدام به فروش رسمي آمرزش نامه توسط كليسا بود. لوتر 95 مسئله به منظور استخراج حقيقت طرح ريخت و در 31 اكتبر 1517 آن ها را بر در يكي از كليساهاي كاتوليك شهر ويتنبرگ نصب كرد. مذهب لوتري شعبه اي از مذهب پروتستان است و كليساهاي لوتري أغلب خود را انجيلي مي‌ خوانند و متمايز از ساير كليساهاي اصلاح شده مي‌ شمارند. اين مذهب بر دو اصل متكي است: يكي اين كه يگانه سند و مدرك معتبر كتاب مقدّس انجيل است و ديگر ي برائت و آمرزش به وسيله ايمان.[9] پيروان كليساي ارتودوكس عقايد «برزخ، مفهوم بي آلايش، برائت از گمراهي و عدم امكان
-دعای ما باید به چه گونه ای باشد؟(متی باب 6 آیه 9-13)
ای پدر و ما كه در آسمانی نام تو مقدس باد،
ملكوت تو بیاید،
اراده تو چنان كه در آسمان است در زمین نیز كرده شود،
نان كفاف ما را امروزبه ما بده،
گناهان ما را ببخش چنانچه ما هم مقصریم خود را می بخشیم،ما را در آزمایش میاور،بلكه از شریر رهائی ده،
زیرا ملكوت و قوت و جلال از آن توست،از حال تا ابد الالباد.
آمین.

درباره‌ی Erfan

همچنین ببینید

بخشش حقیقی

  …که در اون ما بخشش گناهان رو داریم افسسیان ۱:۷ از دیدگاه دلنشین پدر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *